Out of stock

Malam-malam Putih: Sebuah Kisah Cinta Sentimental

FYODOR DOSTOEVSKY (1821-1881) adalah karyawan, penulis novel dan jurnalis kelahiran Rusia. Ramai pengkritik sastera menganggap beliau antara penulis novel teragung dalam dunia.

Terjemahan daripada judul White Nights oleh AHMAD BIN MUHAMMAD

Pipit Press (Cetakan pertama, 2024)
96 halaman

RM25.00

Out of stock

ISBN: 9786299933014 Product ID: 43237 Subject: Sub-subjects: ,

Malam-malam Putih: Sebuah Kisah Cinta Sentimental adalah sebuah cerpen tulisan Fyodor Dostoyevsky yang diterbitkan pada tahun 1848, memaparkan gambaran kesedihan yang menyelubungi di St. Petersburg. Pencerita yang tidak bernama, seorang pemimpi yang sentiasa berada di pinggir masyarakat, mendapati dirinya terpikat oleh seorang wanita muda bernama Nastenka. Dia terserempak dengan Nastenka yang sedang menangis di jambatan, satu gambaran yang melambangkan bandar mereka yang melankolis. Sepanjang empat malam dan sehari, terjalinlah persahabatan yang janggal. Nastenka, yang rindukan tunangnya yang telah pergi selama setahun, mendapat ketenangan dengan penemanan daripada pencerita. Mereka berkongsi mimpi dan kebimbangan, berpaut pada harapan rapuh yang ditawarkan oleh hubungan tersebut. Pencerita itu, yang dahagakan interaksi manusia yang sejati, jatuh cinta dengan Nastenka. Dia membayangkan masa depan bersama, masa depan yang terancam dengan ketidakpastian kepulangan tunangnya.

Cerita ini terungkap di bawah cahaya malap “malam-malam putih” St. Petersburg, yang mana senja berlanjutan dan kontras yang ketara antara cahaya dan kegelapan menjadi kabur. Suasana seperti mimpi ini mencerminkan kerinduan pencerita sendiri untuk cinta yang mungkin tidak realiti. Tunang Nastenka akhirnya muncul kembali, menggoncang dunia pencerita. Cepat sekali seumpama terjalinnya hubungan mereka, ia pun musnah. Nastenka, dipenuhi dengan kegembiraan, bergegas kembali kepada cinta lamanya, meninggalkan pencerita keseorangan sekali lagi. Walaupun pengakhirannya pahit-manis, Malam-malam Putih melebihi sekadar kisah cinta biasa. Ia menyelidiki kedalaman pengasingan manusia dan keindahan hubungan yang sementara, menunjukkan bagaimana walaupun kelegaan sementara daripada kesunyian boleh meninggalkan dampak yang berkekalan.

Weight0.98 kg
Dimensions17.5 × 12.5 × 0.7 cm
Author(s)

,

Format

Language

Publisher

Year Published

Reviews

There are no reviews yet

Only logged in customers who have purchased this product may leave a review.

More from this Author