Takut dan Gementar: Lirik Dialektikal oleh Johannes de Silentio

SØREN KIERKEGAARD (1813-1855) adalah ahli teologi, falsafah dan malahan juga seorang penulis puisi dan karya-karya sosial berkelahiran Denmark.

Terjemahan daripada Fear and Trembling oleh SYED HAMID ALI

Pipit Press (Cetakan pertama, 2024)
200 halaman

RM35.00

Only 1 left in stock

ISBN: 9786299933052 Product ID: 43244 Subject: Sub-subjects: , , ,

Takut dan Gementar: Lirik Dialektikal oleh Johannes de Silentio karya Søren Kierkegaard menerokai hakikat keimanan, terutamanya konsep ‘iman mengatasi akal’, dengan menggunakan kisah Abraham (Ibrahim) dan Isaac (Ismail) sebagai titik permulaan. Tuhan memerintahkan Abraham untuk mengorbankan anak lelaki kesayangannya, Isaac, suatu perbuatan yang nampak tidak masuk akal dan terkutuk dari segi moral. Kierkegaard menelusuri kekacauan emosi dan etika yang pasti dihadapi oleh Abraham sewaktu menerima arahan tersebut. Kisah ini menonjolkan konflik mendalam antara keimanan kepada Tuhan dan prinsip etika sejagat yakni larangan membunuh anak sendiri.

Kierkegaard berhujah tentang “kebergantungan teologi terhadap etika,” tatkalanya keimanan membolehkan seseorang mengatasi keterbatasan moraliti manusia dalam kepatuhan sepenuhnya kepada kuasa yang lebih tinggi. Namun, beliau menekankan kebimbangan yang amat besar serta “ketakutan dan kegementaran” yang mungkin dialami oleh Abraham sepanjang dugaan tersebut. Karya ini bukanlah sebagai justifikasi kepada kepatuhan membuta-tuli, tetapi lebih kepada penerokaan terhadap kerumitan keimanan. Kierkegaard mencadangkan bahawa keimanan yang sejati terletak bukan pada kepatuhan membuta-tuli tetapi pada komitmen yang penuh semangat yang mengakui ketidakmasuk akalan situasi tersebut, namun tetap teguh melalui kepercayaan yang tidak berganjak kepada kehendak Tuhan.

Prakata
Penyelarasan
Puji-Pujian ke atas Abraham

1. Problemata
2. Pendahuluan
3. Dari Hati
4. Problema I
5. Problema II
6. Problema II

Epilog
Nota

Weight0.181 kg
Dimensions17.5 × 12.5 × 1.4 cm
Author(s)

,

Format

Language

Publisher

Year Published

Reviews

There are no reviews yet

Only logged in customers who have purchased this product may leave a review.