Thomas Stamford Raffles: Pengkomplot atau Pembaharu?

SYED HUSSEIN ALATAS (1928-2007) adalah bekas Ketua Jabatan Pengajian Melayu, Universiti Nasional Singapura. Beliau kemudiannya menabur khidmat selaku Naib Canselor di Universiti Malaya sekitar akhir tahun 1980-an.

Terjemahan daripada judul asal Thomas Stamford Raffles: Schemer or Reformer? oleh MARYAM ZAKIAH

Lestari Hikmah (Cetakan pertama, 2024)
xxxii + 92 halaman termasuk Bibliografi

RM25.00

In stock

Thomas Stamford Raffles: Pengkomplot atau Pembaharu? merupakan sebuah karya Syed Hussein Alatas yang menilai semula, penarafan Thomas Stamford Raffles dan kedudukannya dalam sejarah Singapura. Nama Raffles masih menjadi penanda aras prestij di Singapura, lebih 200 tahun selepas beliau pertama kali menubuhkan sebuah kilang British di pulau itu. Bukan sebuah tetapi dua buah patung Raffles berdiri teguh di lokasi-lokasi penting di Singapura. Jalan-jalan dan dataran dinamakan bersempena namanya, dan perniagaan tempatan yang penting menggunakan nama Raffles. Adakah Thomas Stamford Raffles layak mendapat pengiktirafan ini? Haruskah kita terus meraikannya? Atau seperti imej Cecil Rhodes di Afrika Selatan, mestikah Raffles diperhenyokkan?

Mereka yang terlibat dalam perbincangan dan perdebatan sekitar Bicentennial 2019 harus sedar bahawa persoalan itu telah dipertimbangkan dengan panjang lebar hampir 50 tahun yang lalu, dalam buku ini. Walaupun penerbitan karya itu gagal mencetuskan perdebatan meluas tentang legasi Raffles pada tahun 1970-an di Singapura, ia telah disedari oleh Edward Said, yang kemudiannya telah memuji kesarjanaan karya ini. Hampir 50 tahun selepas penerbitan asalnya, esei lanjutan tentang Raffles ini dibaca sebagai segar dan relevan. Dipersembahkan di sini untuk khalayak baharu, karya ini menetapkan elemen utama perdebatan dalam memahami falsafah politik Raffles sendiri melalui rekod tindakannya, bukan sahaja di Singapura, tetapi di Asia Tenggara pada tahun-tahun sebelum dan selepas penubuhan Singapura.

Pengantar
Pengenalan

1. Kerangka Umum Falsafah Politik Stamford Raffles
2. Pembunuhan Beramai-Ramai di Palembang
3. Pandangan Raffles terhadap Pelbagai Komuniti Setempat
4. Peristiwa Banjarmasin
5. Raffles dan Ideologi Imperialisme

Bibliografi

Weight0.154 kg
Dimensions21.5 × 14 × 0.6 cm
Author(s)

,

Format

Language

Publisher

Year Published

Reviews

There are no reviews yet

Only logged in customers who have purchased this product may leave a review.

More from this Author