Sejarah Perebutan Kepulauan Spratly dari Perspektif Negara-negara yang Bertikai

Penulisan bersama MUHAMMAD NASIR dan WAN SITI ADIBAH WAN DAHALAN

Penerbit UKM (Cetakan pertama, 2022)
xiv + 178 halaman termasuk Rujukan dan Indeks

RM35.00

In stock

Sejarah Perebutan Kepulauan Spratly dari Perspektif Negara-negara yang Bertikai menjelaskan mengenai sejarah perkembangan pertikaian, menganalisis tuntutan dan kepentingan negara-negara yang terlibat serta keberkesanan ASEAN dalam menyelesaikan pertikaian Kepulauan Spratly. Buku ini adalah hasil penyelidikan undang-undang dengan melihat perspektif negara-negara yang bertikai yang berasaskan Undang-undang Laut Antarabangsa 1982 (KUULA). Buku ini diterbitkan bertujuan untuk menambah ilmu dalam undang-undang laut antarabangsa khusus dan undang-undang antarabangsa amnya. Pertikaian tuntutan kedaulatan di Kepulauan Spratly telah menjadi permasalahan utama di kawasan Asia Tenggara. Selama beberapa dekad Malaysia, China, Taiwan, Vietnam, Filipina dan Brunei telah terlibat ke atas pertikaian tersebut.

Kemudian dengan cadangan dan penambahbaikan ke atas penyelesaian pertikaian di Kepulauan Spratly. Setiap negara bertikai terus memperkuat kedaulatan ke atas tuntutan di Kepulauan Spratly sama ada tuntutan tersebut berasaskan sejarah mahupun berasaskan KUULA 1982. Rujukan sejarah tidak sepenuhnya boleh menyelesaikan pertikaian di Kepulauan Spratly. Oleh itu, adalah diperlukan suatu rangka undang-undang termasuk KUULA 1982 untuk menyelesaikan pertikaian ini. Selain itu didapati penafsiran yang berbeza bagi negara yang bertikai mengenai Fasal 121 KUULA 1982. Fasal ini tidak menjelaskan mengenai saiz minimum dan maksimum sesebuah pulau yang akan melakar zon maritimnya. Definisi umum dalam fasal ini boleh menimbulkan perbezaan tafsiran bagi negara-negara yang bertikai.

Selain itu, KUULA 1982 telah memperuntukkan secara jelas mengenai pulau semula jadi, pulau batu dan pulau buatan manusia. Namun begitu, ia masih belum jelas di dalam menerangkan peruntukan mengenai hak dan tanggungjawab negara penggabungan antara pulau semula jadi, pulau batu dan pulau buatan manusia. Justeru, penyelesaian pertikaian yang terbaik adalah dengan mewujudkan satu perjanjian pembangunan bersama sumber semula jadi di antara negara-negara yang sedang bertikai. Selanjutnya, perlu bagi negara-negara ahli ASEAN yang boleh menjalankan peranan penting dalam pertikaian ini untuk bermesyuarat dengan China bagi mencari jalan keluarnya.

Prakata

1. Perebutan Kepulauan Spratly
2. Sejarah Pertikaian di Kepulauan Spratly
3. Perundangan Antarabangsa dan Kepulauan Spratly
4. Keberkesanan ASEAN dalam Menyelesaikan Pertikaian di Kepulauan Spratly
5. Tuntutan Negara-negara yang Terlibat di Kepulauan Spratly

Rujukan
Indeks

Weight0.296 kg
Dimensions22.8 × 15.2 × 1.1 cm
Author(s)

,

Format

Language

Publisher

Year Published

Reviews

There are no reviews yet

Only logged in customers who have purchased this product may leave a review.