Ṭayyib al-Iḥsān fī Ṭibb al-Insān (Pembukaan Mata Hati pada Bicara Mengubati) adalah kitāb perubatan Melayu karangan Shaykh Aḥmad al-Faṭānī yang selesai ditulis sekitar tahun 1312 dan dicetak pertama kali di Makkah dalam tahun 1313. Naskhah Ṭayyib al-Iḥsān fī Ṭibb al-Insān dimulakan dengan batu-batu asas yang menjadi kerangka kepada ‘ilmu perubatan Islam. Dalam Fasal awal, penulis kitab menerangkan permasalahan-permasalahan yang menyebabkan buku ini ditulis iaitu (1) kurangnya penulisan berkenaan perubatan di kalangan masharakat Melayu; (2) terdapatnya kaedah-kaedah berunsurkan penipuan yang digunakan oleh sesetengah orang yang tidak mempunyai ‘ilmu perubatan; (3) terdapatnya orang yang memiliki ‘ilmu perubatan tetapi tidak mahu mewarithkan ‘ilmunya; dan (4) terdapat keperluan yang tinggi di kalangan orang Melayu untuk menguasai ‘ilmu perubatan ini justeru pentingnya ‘ilmu ini kepada kehidupan.
Berikutnya, penulis kitab juga menerangkan harapannya terhadap umat Islam Melayu seperti pada pemerintah, pada masharakat serta para individu terpelajar dalam masharakat. Beliau mengeshorkan supaya para pemerintah Melayu berterusan menyediakan sokongan kewangan untuk membantu usaha menguasai ‘ilmu ini. Dalam konteks yang lebih luas, penulis yang merupakan seorang nasionalis dan pejuang anti-penjajah dalam kegiatan-kegiatannya, mempunyai kesedaran tentang perkembangan perubatan di zamannya dan pencapaian-pencapaian yang berlaku di negara Barat waktu itu. Ini tergambar melalui perkataannya, “.. maka tercawang daripada demikian itu hingga sekarang ini tibb segala tabib Farsi dan Hindi kemudian beratas-atas pada demikian itu pada segala tabib Afranji maka menambah dan merengkah mereka itu beberapa banyak rengkahan yang ‘ajīb.”
Walhal, beliau berasakan orang-orang Melayu sepatutnya mempunyai kelebihan berbanding bangsa-bangsa lain itu kerana khazanah tanaman dan bahan perubatan banyak terdapat dalam hutan belantara di seluruh Alam Raya Melayu. Seterusnya, kitab ini mula menerangkan definisi ‘ilmu perubatan iaitu satu ‘ilmu yang dengannya keadaan sihat dapat dikekalkan dan jika berpenyakit, bagaimana penyakit itu dapat dihilangkan. Definisi ini telah mengikut pengertian yang dipakai oleh Ibn Sina. Dalam situasi semasa, definisi perlu dikemaskan supaya mencakupi beberapa disiplin ‘ilmu lain yang secara tradisinya juga termasuk dalam sains perubatan seperti ‘ilmu tashrih (anatomi) serta disiplin ilmu baru seperi mikrobiologi (kajian tentang hidupan seni seperti bakteria, dan virologi (kajian terhadap virus) juga pada awalnya tidak termaktub dalam sains perubatan, tetapi merupakan bidang ‘ilmu yang dikembangkan kemudiannya. Perubahan paradigma yang berlaku dalam dasawarsa kebelakangan ini menyebabkan ‘ilmu perubatan tidak lagi tertakluk kepada ‘ilmu terapeutik (kaedah penyembuhan dan perawatan) semata, tetapi skop prognastik (perihal perkembangan sesuatu penyakit yang akan dapat digunakan untuk menentukan kaedah dan jenis ubatan , diagnostiknya (qa’idah memperihalkan dan memperincikan jenis penyakit) dan kawalan serta pencegahannya sudah diperluaskan lagi.
Secara amnya, penulis mengambil kaedah Galen iaitu teori humoral dalam huraiannya tentang penyebab kepada penyakit. Ini diterangkan dalam Fasal 3 hingga 7, di mana konsep mengenai mizāj dan khalt diperkenalkan dan diterapkan dalam tatacara mendiagnosis penyakit. Kedua-dua konsep ini disokong pula menggunakan kaedah pemeriksaan fizikal dengan pemeriksaan nadi, dan pemerhatian kepada perubahan dalaman tubuh melalui air kencing, serta beberapa pemeriksaan lain. Bagaimanapun, tradisi Galen bukanlah merupakan satu-satunya tradisi yang mengguna pakai kaedah nadi dan air kencing untuk menentukan penyakit. Kaedah ini juga didapati telah diamalkan dalam jangka masa yang lams di Asia Tenggara contohnya semasa pemerintahan Jayavarman VII yang dikenali sebagai Bhaisajyaguru dan mengamalkan Perubatan Tantric, sekitar tahun 1125. Sebelum perbincangan dilanjutkan ke penjenisan penyakit mengikut bahagian tubuh, sedikit perbahasan tentang kesan sampingan ubat dan hal-hal yang asas bagi ‘ilmu perubatan diperuntukkan dalam Fasal 7 dan 8. Seterusnya, perbincangan mula mengikut susunan yang sistematik dengan menampilkan bahagian kepala dan dituruti ke bahagian tubuh yang lain dalam arah ke bawah. Pengaruh Galen, perubatan ‘Arab dan perubatan Unani serta sedikit perubatan Parsi terserlah dalam penulisan ini melalui penggunaan bahan dan istilah.
Reviews
There are no reviews yet