Linguistik Sejarah: Pertumbuhan, Perkembangan dan Penyebaran Bahasa memberi interpretasi seluas mungkin kepada linguistik sejarah dengan membawa pembaca menjelajah ke seluruh dunia, menjenguk perkembangan yang berlaku dalam pembentukan masyarakat dan peradaban yang semuanya melibatkan pertumbuhan dan perkembangan bahasa. Kemajuan bahasa, termasuk sistem tulisannya, menggambarkan kemajuan peradaban komuniti bahasa berkenaan. Oleh itu, kandungan buku ini ditulis dengan gaya yang mudah, tanpa banyak jargon linguistik, supaya boleh difahami oleh sesiapa pun juga. Hanya satu bab sahaja yang bersifat “teknikal”, yang memperkatakan dan memberi petunjuk cara menerapkan kaedah linguistik bandingan historis. Linguistik Sejarah (Historical Linguistics) merupakan cabang ilmu linguistik, yang membincangkan liputan yang luas, serta kaedah dan teori bagi tiap-tiap cabang yang diperkatakan. Kebanyakan penerbitan mengenai bidang linguistik sejarah memberi tumpuan kepada linguistik sejarah bandingan, khususnya dalam rekonstruksi dan pengelompokan keluarga bahasa dan juga dialek.
Linguistik adalah ilmu yang boleh dimanfaatkan bukan hanya oleh mereka yang berminat dalam sistem dan struktur bahasa, tetapi juga oleh bidang lain, seperti psikologi, antropologi, etnologi, geografi, sosiologi, dan sebagainya. Kajian yang menerapkan teori dan kaedah ilmu tersebut mewujudkan cabang linguistik seperti psikolinguistik, sosiolinguistik, sosiologi bahasa, etnolinguistik, linguistik antropologi, dan geolinguistik. Linguistik sejarah seharusnya meliputi bidang-bidang yang disebut ini dengan memberi paksi diakronik atau sejarah dalam kaedah dan teori, ditambah pula dengan maklumat daripada primatologi, biologi, arkeologi, semiologi atau semiotik, sejarah tulisan, geologi, genetik dan paleontologi. Bahkan yang turut memperkatakan sejarah bahasa dari segi pertumbuhan dan migrasi penutur bahasa di muka bumi, dan dengan itu mengemukakan teori-teori baharu berhubung dengan tanah asal rumpun bahasa tertentu dan migrasi manusia ke tempat mereka berada sekarang, ialah pakar-pakar yang asal pengkhususan mereka ialah dalam bidang bukan linguistik. Minat mereka berkaitan dengan sejarah manusia, dan manusia tidak boleh dipisahkan daripada bahasa. Berdasarkan kajian mereka, bertambahlah istilah yang menggambarkan cabang baharu seperti “arkeolinguistik” dan “paleontolinguistik”.
Definisi dan liputan linguistik sejarah yang terdapat dalam buku ini boleh dikatakan luas. Teori mengenai perbezaan (atau juga persamaan) manusia dengan haiwan dibincangkan dengan panjang lebar, dari segi teori evolusi dan ciptaan Tuhan. Tumpuan diberi kepada sistem komunikasi yang ada pada kedua-dua jenis makhluk itu; perbezaan yang jelas dalam hal ini ialah wujudnya sistem lambang abstrak yang ada pada manusia, yang tidak ada pada binatang. Lambang semiotik seperti indeks dan ikon didapati digunakan oleh haiwan dalam komunikasi mereka, misalnya menerusi bunyi dan gerak-geri seperti yang ada pada monyet dan burung. Tetapi lambang-lambang ini bukan simbol yang abstrak, dan dengan itu bahasa binatang tidak dapat berkembang seperti bahasa manusia.
Sifat abstrak yang ada dalam komunikasi manusia tidak terhad kepada “pembunyian” bahasanya yang diperbolehkan dengan adanya bentuk filologi dalam tubuh badannya untuk mewujudkan artikulasi dan fonasi. Sifat abstrak ikut terserlah dalam sister tulisan dari berbagai-bagai peradaban. Selama in tulisan (yakni bentuk grafik yang memberi paksi visual kepada bahasa), dalam linguistik arus perdana, dianggap sebagai “artefak luar bahasa”, dan dengan itu diperkatakan dalam bidang sejarah seni khat. Oleh sebab itu, sejarah tulisan tidak dimasukkan dalam kurikulum linguistik. Dalam buku ini, sejarah evolusi sistem tulisan dimasukkan sebagai bahagian daripada linguistik sejarah. Tanpa sistem tulisan, peradaban di mana-mana pun juga tidak dapat melakarkan sejarah sepenuhnya. Sejarah sistem tulisan juga menunjukkan cara timbulnya sifat abstrak itu, yang mulanya berbentuk garis dan kemudian berevolusi kepada gambar, dan seterusnya kepada huruf. Evolusi sistem tulisan membawa kita kepada kefahaman tentang sejarah pemikiran manusia yang memerlukan alat atau kaedah untuk mengingatkan mereka kepada sesuatu yang telah berlaku atau yang akan dilakukan, yang dalam bahasa Inggeris dikenal sebagai mnemonic device.
Selalu timbul pertanyaan di kalangan orang awam tentang tanah asal bangsa dan bahasa mereka. Orang Melayu juga tidak sepi daripada pertanyaan ini. Jawapan kepada pertanyaan itu mengambil pertimbangan asal usul bahasa. Sesuatu bahasa merupakan anggota keluarga bahasa yang menuju kepada rumpun. Dari itu jawapan kepada orang Melayu dari mana asal bangsa dan bahasa mereka, terletak pada pertanyaan dari manakah asal usul bahasa dan orang Austronesia atau Melayu-Polinesia. Terdapat sebuah bab yang menghuraikan dan membincangkan berbagai-bagai teori mengenai tanah asal orang Austronesia/Melayu-Polinesia, dan arah migrasi mereka ke tempat: tempat yang ada sekarang. Pakar-pakar yang mengemukakan teori-teori itu mempunyai latar belakang ilmu yang berbeza-beza dan dengan itu jug tidak ada dua teori yang seratus peratus sama. Dua daripada teori-teori itu mengemukakan Kepulauan Melayu sebagai tanah asal orang Austronesia; yang lain mengemukakan tanah besar China, Taiwan, dan New Guinea. Masing-masing turut melakarkan arah migrasi mengikut letak tanah asal yang dicadangkannya. Tetapi semuanya setuju mengatakan bahawa kemahiran pelayaran dan pembinaan kapal bermula di Kepulauan Melayu.
Reviews
There are no reviews yet