Mahu ke mana, MUDA? 9 September 2023 – Posted in: Essays

Parti MUDA kelihatan terus tercari-cari hala perjalanannya. Sekejap dengan Pakatan Harapan, kemudian dipinggirkan daripada pembentukan kerajaan, dan kemudian cuba bergerak solo, hangus semua deposit dan kini, mungkin perlu terus mencari jalan untuk ke hadapan. Mahu ke mana, MUDA?

Continue reading

Titik Mengah Demokrasi Liberal 16 March 2023 – Posted in: Essays

Demokrasi liberal sudah semakin tepu. Ia telah sampai ke titik mengah. Cumanya alternatif kepada demokrasi liberal masih belum ditemui atau mungkin saja takkan ditemui. Justeru, kita ke mana?

Continue reading

Parti Pejuang: Apakah Yang Menjadi Motivasi Tun Mahathir? 18 August 2022 – Posted in: Essays

Makalah ini adalah suatu percubaan sederhana untuk memahami tindak-tanduk politik Tun Mahathir dalam perencanaan beliau menubuhkan Parti Pejuang, dengan menggunakan kaedah sosiologi yang menekankan faktor struktur sosial dan psikologi menerusi penelusuran konsep “nama” yang tersulam dalam budaya Melayu.

Continue reading

Keterpendaman Melayu 4 August 2022 – Posted in: Essays

Suatu cubaan awal yang sederhana untuk menteorikan fenomena kebangkitan unsur-unsur kemelayuan yang dizahirkan oleh sebahagian besar orang-orang Melayu dalam siri Pilihanraya Kecil pasca kejatuhan kerajaan Barisan Nasional pada 2018. Pada masa yang sama makalah ini juga mengajukan usulan yang juga sederhana mengenai kaedah bagaimana untuk mentransformasikan “Keterpendaman Melayu” kepada “Nasionalisme Malaysia Terangkum”.

Continue reading
Skip to content