Kematian Ivan Ilyich

LEO TOLSTOY (1828-1910) adalah seorang karyawan besar, penulis sastera ulung, kelahiran Russia. Beliau ditanggap antara penulis paling berpengaruh dalam dunia.

Terjemahan daripada The Death of Ivan Ilyich oleh SABRINA HEIDI

Pipit Press (Cetakan pertama, 2024)
103 halaman

RM25.00

In stock

ISBN: 9786299933069 Product ID: 43249 Subject: Sub-subjects: , ,

Kematian Ivan Ilyich adalah sebuah novela tulisan Leo Tolstoy yang meneroka krisis eksistensial seorang manusia yang sedang nazak menanti mati. Ivan Ilyich, seorang hakim yang dihormati, telah menjalani kehidupan yang selesa dan mengikut kelaziman masyarakatnya. Namun, dunianya terburai sementelah dia disahkan menghidap penyakit kronik. Cerita ini terungkap ketika Ivan bergelut dengan penderitaan, fizikal dan emosi, akibat penyakitnya. Dia berhadapan dengan kekosongan hidupnya yang lalu, yang ditakrifkan oleh status sosial dan mengikut kehendak masyarakat. Para doktor tidak dapat menawarkan sebarang keselesaan yang sebenar, lebih menumpukan kepada rawatan fizikalnya berbanding pergolakan emosi yang dihadapinya.

Penyakit Ivan mendedahkan sifat dangkal segala hubungannya sepanjang hidupnya. Keluarganya lebih mementingkan tatasusila dan penampilan, sementara rakan sekerjanya melihat kematiannya sebagai peluang untuk mereka maju dan menjawat jawatan tinggi. Hanya seorang pelayan muda, yang melayani Ivan dengan belas kasihan, yang ikhlas, menawarkan sedikit rasa kemanusiaan kepadanya. Menjelang saat kematiannya, perubahan mendalam berlaku dalam diri Ivan. Dia menanggalkan topeng sosial dan berhadapan dengan erti sebenar kehidupan. Dia sedar tentang kepentingan cinta, empati, dan hidup dengan cara yang tulen. Cerita ini berakhir dengan secercah harapan, ketika Ivan memohon keampunan dan mencari Tuhan pada saat-saat terakhirnya. Karya ini merupakan renungan yang jitu tentang kematian, erti hidup, dan kepentingan hubungan antara manusia. Ia memaksa kita untuk mengkaji semula keutamaan kita dan menjalani kehidupan yang setia pada diri sendiri.

Weight0.101 kg
Dimensions17.5 × 12.5 × 0.8 cm
Author(s)

,

Format

Language

Publisher

Year Published

Reviews

There are no reviews yet

Only logged in customers who have purchased this product may leave a review.

More from this Author