Minda Tertawan

SYED HUSSEIN ALATAS (1928-2007) adalah bekas Ketua Jabatan Pengajian Melayu, Universiti Nasional Singapura. Beliau kemudiannya menabur khidmat selaku Naib Canselor di Universiti Malaya sekitar akhir tahun 1980-an.

Terjemahan daripada makalah asal The Captive Mind in Development Studies dan The Captive Mind and Creative Development oleh MOHD RASHIDI

Lestari Hikmah (Cetakan pertama, 2024)
xviii + 60 halaman

RM25.00

In stock

ISBN: 9789672672081 Product ID: 44331 Subject: Sub-subjects: , ,

Minda Tertawan merupakan sebuah terjemahan daripada makalah yang membincangkan konsep The Captive Mind oleh Syed Hussein Alatas. Minda tertawan merupakan satu gejala perhambaan sikap dan akal budi yang kronik khususnya dalam kalangan intelektual. Mereka bukan sahaja lesu dan tidak berupaya untuk memunculkan idea-idea baharu dengan tunjang pengalaman dan tradisi tempatan, mereka malah memusuhi pula cubaan untuk membawa keluar masyarakat dari penaklukan minda ini. Bagaimana mungkin, projek pembebasan masyarakat dan gagasan mandiri mampu diterbitkan dalam keadaan jiwa dan akal mereka masih dikendalikan dengan ukuran dan kerangka Barat secara lemah-taakulan. Karya Alatas ini muncul pada masa yang terbaik, meskipun gejala ini telah diterjah puluhan tahun lalu oleh beliau, nampaknya gejala yang telah beroperasi secara ideologi ini tidaklah menguncup, melainkan terjelma dalam pelbagai bentuk baharu keterpasungan jiwa dan akal.

Prakata
Pengantar

1. Minda Tertawan dalam Pengajian Pembangunan
2. Minda Tertawan dan Pembangunan Kreatif

Weight0.098 kg
Dimensions21.5 × 14 × 0.4 cm
Author(s)

,

Format

Language

Publisher

Year Published

Reviews

There are no reviews yet

Only logged in customers who have purchased this product may leave a review.

More from this Author